Op dinsdag 4 maart vond de jaarlijkse ledenvergadering van De Waakvlam plaats. De vergadering was in Hotel Haarlem Zuid en mag gerust een voorbeeld van goede samenwerking tussen huurdersvereniging en woningcorporatie worden genoemd. De ledenvergadering in deze nieuwe opzet werd door de bezoekers als heel positief ervaren.

In het eerste deel van de vergadering werden de verplichte onderdelen afgehandeld. De financiële verantwoording over 2024, decharge verlenen door de kascommissie, de begroting, en het Werkplan voor 2025.
Huurverhoging
Zoals gebruikelijk was Ymere aanwezig om de huurverhoging uit te leggen. Iets waar veel mensen vragen bij hadden. Toch bleek uit de uitleg dat Ymere zich echt wel inzet om de huurverhogingen zoveel mogelijk te beperken maar ze konden ook goed aangeven waarom de verhoging noodzakelijk is. De nadruk bij de uitleg over huurverhoging lag op hoe het geld in Haarlem besteed wordt.
Naast uitleg over de huurverhoging was er ook een uiteenzetting over het reparatieproces. Wat komt er kijken bij een reparatie bij een huurder? Wanneer worden specialisten ingeschakeld? De meeste bezoekers vonden het toch wel interessant om zo’n kijkje achter de schermen te krijgen.
Er waren ook wel kritische geluiden te horen vanuit de zaal. Haarlemse huurders zijn nadrukkelijk kritisch over de service van Ymere en het onderhoud.
Schimmelproblemen
Ook aanwezig was Noor Spruit. Deze bewoner van de Haarlemse Resedastraat die al twaalf jaar kampt met schimmel in haar woning was kort geleden te gast in het BNNVARA programma Kassa. Noor werd door De Waakvlam in de bloemetjes gezet omdat ze bereid was geweest om met naam en toenaam op de nationale televisie te vertellen hoezeer de in de knel zit door het handelen van Ymere. Hiermee breekt ze een lans voor alle andere huurders die schimmelproblemen hebben en, hoewel de problemen nog niet zijn opgelost, dat het belangrijk is om vooral niet op te geven.
Lees meer over Noor en de campagne: Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!

Speeddaten
Echt nieuw dit jaar was de mogelijkheid om te ‘speeddaten’ met een medewerker van Ymere of De Waakvlam. Voor dit deel van de ledenvergadering was veel belangstelling. Ymere was met maar liefst 20 medewerkers gekomen om tekst en uitleg te kunnen geven aan huurders die met vragen zitten.
Eén op een met een medewerker van de woningcorporatie die ook echt weet waar hij het over heeft. Hier werd veel gebruik van gemaakt. Dit soort samenwerking is voor herhaling vatbaar.
Na de vergadering was er de gelegenheid om onder het genot van een hapje en een drankje wat na te praten.
Dit is een bericht van De Waakvlam – huurdersvereniging van Ymere-huurders in Haarlem – Lees meer op de website van de Waakvlam