Deze keer spreken we met Colly Bouman (voorzitter van HuurdersVereniging Almere, HVA) en Leo van Bakel (penningmeester van Vereniging Huurders Haarlemmermeer, VHH) over hun ervaringen met het maken van prestatieafspraken.
Wanneer hebben jullie voor het laatst prestatieafspraken afgesloten?
Leo (VHH, Haarlemmermeer):
De prestatieafspraken binnen de gemeente Haarlemmermeer hebben we in 2023 voor het laatst besproken en begin 2024 formeel vastgelegd voor een periode van 4 jaar. Voor het eerst wilde de gemeente – ingegeven door capaciteitsproblemen – afspraken maken met alle in Haarlemmermeer actieve woningcorporaties, dat zijn: Ymere, Eigen Haard, Stichting Woonzorg, DUWO en Rochdale. De hoofdthema’s die ter sprake kwamen waren: beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en woningkwaliteit en samenleving.
Colly (HVA, Almere):
Wij hebben in 2024 prestatieafspraken gemaakt, voor 2025-2029. De prestatieafspraken zijn afgesloten tussen de gemeente, de drie corporaties Ymere, De Alliantie en GoedeStede en huurderskoepelorganisatie 3HO, dat zijn de verenigde huurdersorganisaties van de drie corporaties. Eind 2024 hebben we de afspraken ondertekend. Dat was een speciaal moment, na een jaar hard werken. De thema’s waren beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid, wonen en zorg. Ook hebben we uitvoeringsafspraken gemaakt, die worden opgepakt door werkgroepen. Afhankelijk van de werkafspraak is de gemeente, één van de corporaties of 3HO hiervoor de trekker.
Hoe verliep dat proces?
Leo:
Het proces heeft al met al ruim een half jaar geduurd en dat was in vergelijk met de vorige sessies sneller. We werden begeleid door de adviseurs van bureau FRAEY en zijn al voor de zomervakantie begonnen met een drietal themabijeenkomsten. Door deze praktische aanpak waren we op tijd begonnen. Deze bijeenkomsten waren erg nuttig en leerzaam omdat alle betrokkenen vanuit hun eigen perspectief hun wensen en ideeën kenbaar konden maken.
Colly:
We zijn er een jaar mee bezig geweest. Die tijd hadden we ook echt nodig. Het inroepen van experts, het uitnodigen van stakeholders, het kon niet sneller. We kregen daarbij begeleiding van een bureau dat we samen hebben uitgekozen. Per thema deden we huiswerk en stemden we af met onze achterban. In drie sessies per thema bespraken we input, werkten we een concept uit en maakten we die definitief. De wethouder en corporatiedirecties vonden het eindresultaat te uitgebreid (48 afspraken), dus in een laatste sessie hebben we dubbelingen geschrapt en alles compacter gemaakt. Het resultaat: 39 duidelijke en werkbare afspraken.
Welk onderwerp kostte het meeste tijd en waarom?
Leo:
De toewijzing van vrijkomende corporatiewoningen aan bijzondere doelgroepen heeft veel aandacht gehad en tot discussie geleid. Ten eerste over wie er onder de “aandachtsgroepen”, zoals statushouders of urgentiehouders, moet vallen en ten tweede welk percentage van de beschikbaar komende woningen aan deze groepen moet worden toegewezen. Er was veel discussie tussen de partijen en er is dan ook afgesproken een bandbreedte van 30 tot 35% te hanteren.
Colly:
Leefbaarheid kostte de meeste tijd, omdat bijna elk onderwerp ermee te maken heeft. Als 3HO vinden we leefbaarheid ook erg belangrijk. We haalden via wijkbijeenkomsten en bestuursvergaderingen input op én we hadden welzijnsorganisatie De Schoor gevraagd om mee te denken. Onze huurdersstem telde even zwaar mee als de andere stemmen, en we kregen alle ruimte om bij te dragen. Tegelijk beseffen we dat we niet overal over kunnen of willen beslissen – dat is ook goed.
Zijn er momenten geweest dat je je boos hebt gemaakt, of teleurgesteld bent?
Leo:
Mijn uitgangspunt bij vrijwilligerswerk is dat het sowieso nuttig, maar vooral ook leuk moet blijven. Dan mag er wel discussie zijn, maar boos worden is voor mij dus geen optie. En wat betreft het resultaat, het is met zoveel partijen aan tafel natuurlijk een kwestie van geven en nemen waarbij wij als VHH uiteraard het belang van alle huurders in de Haarlemmermeer voorop hebben gesteld.
Colly:
Ik was teleurgesteld dat er weinig externe mensen hadden gereageerd op de uitnodiging voor de bijeenkomsten van Wonen en Zorg. Het zou fijn geweest zijn als we hun expertise ook mee hadden kunnen nemen in onze prestatieafspraken.
“Echt samenwerken betekent: luisteren, uitzoeken en durven kiezen”
Ben je blij met het eindresultaat?
Leo:
Er ligt voor alle partijen voor 4 jaar een duidelijk kader waarin heldere, realistische doelen worden nagestreefd. Per jaar worden die doelen via werkafspraken geactualiseerd en in diverse gremia gemonitord. Aangezien Ymere binnen onze gemeente met circa 13.500 woningen veruit de grootste verhuurder is, hebben we als VHH geen intensief contact met huurders van Eigen Haard, Stichting Woonzorg, DUWO en Rochdale in Haarlemmermeer.
Colly:
Ik ben trots op het resultaat: we werkten echt samen, luisterden naar elkaar en voerden respectvolle gesprekken. Het was intensief en leerzaam. Binnen 3HO verdeelden we de thema’s, maar bespraken alles samen. Als voorzitter van HVA én 3HO wilde ik overal bij zijn – het was een druk jaar! Er staat nu een sterke, gedeelde visie. Er is een schema met planning en prioriteiten gemaakt en er wordt goed gemonitord. Ik heb dan ook goede hoop dat het dit keer niet alleen bij mooie plannen blijft!
Artikel is mede geschreven door VHH-bestuurslid Cor van Tilborgh.

