Na twaalf jaar schimmel nu een nieuw begin

Noor uit Haarlem woonde jarenlang in een huis met ernstige schimmelproblemen. Haar meldingen bij Ymere hielpen nauwelijks. Pas toen ze meedeed aan de huurderscampagne ‘Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!’ kreeg haar verhaal de aandacht die nodig was. De campagne, opgezet door de Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY), in 2025 zorgde voor landelijke media-aandacht.

Hoe is het met je gegaan sinds de media-aandacht door de campagne?

“Het was heel vreemd om mezelf terug te zien in interviews en op tv. Ik dacht: o jee, is dit hoe ik overkom? Maar het heeft me wel veel gebracht. Na de uitzending van het televisieprogramma Kassa spraken wildvreemde mensen me aan op straat. Dat vond ik bijzonder.

En rond die tijd kreeg ik ook eindelijk een uitspraak van de Huurcommissie: het had een half jaar geduurd voordat de zaak werd behandeld. Ik kreeg volledig gelijk. De huur werd met terugwerkende kracht verlaagd.

Door de aandacht bij Kassa nam ook een jurist contact met me op. Zij vertelde dat de Huurcommissie in dit soort situaties het enige echte pressiemiddel is richting een woningcorporatie.”

Terugblik: Jarenlang kreeg Noor te horen dat het haar eigen schuld was

Noor had ruim twaalf jaar last van ernstige schimmel in haar huis in Haarlem. Het zat op muren, meubels en zelfs op haar kleding. Soms liepen er naaktslakken en pissebedden door het huis. Jarenlang kreeg ze te horen dat het haar eigen schuld was: beter ventileren, meer stoken. Maar de echte oorzaak lag bij de slechte staat van de woning.

Toen ze een onafhankelijke inspecteur liet komen, schrok hij zichtbaar. In het eerder gepubliceerde artikel door SHY zei Noor: “De inspecteur was verbijsterd. Hij verklaarde mijn huis onbewoonbaar.”

Noor en haar dochter kregen gezondheidsklachten en gebruikten puffers. Toch bleef een structurele oplossing lang uit.

Lees Noors Verhaal (februari 2025)

Je sprak daarna ook op een bijeenkomst van huurdersorganisatie De Waakvlam. Hoe was dat?

“Klopt, dat was in maart 2025. Daar heb ik mijn verhaal opnieuw verteld. Veel huurders herkenden zich erin. Die avond kwam ik ook in contact met een regiomanager van Ymere. Die had op die avond helaas geen tijd, later wel. Ze kwam bij mij thuis en erkende dat mijn huis in slechte staat verkeerde.”

Hoe ging het verder?

“Er kwam een gesprek over de volgende stap. Juist in die tijd overleed mijn moeder. Ik zat er helemaal doorheen. Toch wilde Ymere met me praten. Mijn vriendin Gemma greep in en zei: ‘Als jullie niet van plan zijn om haar huis grondig aan te pakken, wil ze een ander huis.’”

Terugblik: Noor met SHY bij Kassa

In februari 2025 was Noor samen met de huurdersorganisaties van Ymere te zien bij Kassa. Daar vertelde ze hoe lang ze al tegen schimmelproblemen streed. Haar verhaal raakte veel mensen. Deskundigen, politici en de Woonbond riepen op tot actie. Door deze aandacht kwam er eindelijk beweging in haar zaak. Kort daarna ging Ymere met haar in gesprek over een andere woning.

Toen ze een onafhankelijke inspecteur liet komen, schrok hij zichtbaar. In het eerder gepubliceerde artikel door SHY zei Noor: “De inspecteur was verbijsterd. Hij verklaarde mijn huis onbewoonbaar.”

Noor en haar dochter kregen gezondheidsklachten en gebruikten puffers. Toch bleef een structurele oplossing lang uit.

Meer over SHY en Noor bij Kassa

En wilde je dat ook?

“Ja, maar de timing was wel heel heftig. Ymere vroeg wat mijn wensen waren. Ik wilde in mijn wijk blijven. Ik hoorde dat er aan het einde van de straat een opgeknapt huis vrij stond. Wel kleiner en zonder bijkeuken. Ik moest binnen drie dagen beslissen, terwijl ik nog in diepe rouw zat. Vrienden zeiden: doe het toch maar, zo’n kans krijg je niet meer. Dus zei ik ja, maar onder voorwaarden.”

Welke voorwaarden stelde je?

“Huurbehoud, dus geen hogere huur. En ik wilde een verhuisvergoeding. Dat kreeg ik allebei. Daarnaast wilde ik een vergoeding voor alle spullen die door de schimmel kapot waren: raamdecoratie, kleding, en kasten: alles was aangetast. Uiteindelijk kreeg ik een vergoeding voor de matrassen en raamdecoratie.”

SHY - Stichting Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere - Huurders van Ymere in Kassa: Stop schimmel nu!

Hoe snel moest je verhuizen?

“Een maand later. Mijn hoofd stond er niet naar, maar het moest. En weet je wat maf is: ze startten meteen met de renovatie van mijn oude woning. Terwijl er altijd werd gezegd dat mijn woning niet aangepakt kon worden omdat de renovatie ‘projectmatig’ zou plaatsvinden. Er kwamen nooit concrete data; het werd steeds jaren verder opgeschoven. Maar het bleek dus wel te kunnen. Ik ben verhuisd en mijn oude woning werd snel opgeknapt. Dat voelt wrang.”

Al met al: ben je blij met het nieuwe huis?

“Ja. Er komt meer licht binnen. En het voelt schoon en gezond. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat was het niet. Het geeft rust om eindelijk in een huis te wonen waar we kunnen ademhalen zonder zorgen.”

Wat betekent de campagne ‘Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!’ voor jou?

“Heel veel. Als ik niet bij Kassa had gezeten, denk ik dat dit allemaal niet gebeurd was. De campagne heeft echt iets in beweging gezet.”

Wat wil je zeggen tegen Ymere?

“Ik hoop dat Ymere eindelijk begrijpt dat huurders serieus genomen moeten worden. Ik heb jarenlang meldingen gedaan en ook formele klachten ingediend. Die werden niet of nauwelijks opgevolgd. Pas na mediadruk, een klacht bij de Huurcommissie en juridisch advies kwam er beweging. Dit had nooit zo lang mogen duren. Veel huurders durven niets te zeggen uit angst hun huis kwijt te raken en dat begrijp ik heel goed.

Mijn situatie was echt onmenselijk: ernstige schimmel, pissebedden, naaktslakken, gezondheidsklachten. Dat mag je niet afdoen als huurdersgedrag en alleen de tip geven om ‘beter te ventileren’. Dit zijn structurele problemen.”

Hoe gaat het nu in je wijk?

“Het schimmelprobleem speelt nog steeds enorm. Er is nu een bewonerscommissie opgericht dat met de problemen aan de slag gaat, daar spreekt Ymere ook mee. Mooi, maar ik durf nog niet te optimistisch te zijn. Jarenlang bleef actie uit, ondanks meldingen van bewoners. Ik hoor van buurtgenoten dat mijn verhaal dingen in beweging heeft gezet, maar echte verandering vind ik het pas als problemen structureel worden aangepakt. En dat er niet alleen iets gebeurt wanneer bewoners het via de media afdwingen.”

Terugblik: Als huurders en politiek samenwerken

Tijdens de ledenvergadering van De Waakvlam op 2 maart 2025 ontstond, naar aanleiding van de ervaringen van Noor en andere huurders, een gesprek tussen voorzitter Teo Veringa en gemeenteraadslid Dion Heinis (GroenLinks-PvdA).
Samen besloten zij een motie te schrijven om duidelijk te maken dat schimmel een groot en ernstig probleem is in Haarlem. In de motie stond het voorstel om een onafhankelijk schimmelexpert aan te stellen.

De gemeenteraad nam de motie aan. Inmiddels is het uitgewerkte plan voor de onafhankelijke schimmelexpert klaar om te worden ingediend.

Teo: “Dat huurders hun mond open doen heeft zin. Dat huurdersorganisaties hun stem versterken heeft effect. En samenwerken met politieke partijen kan tot verandering leiden.”

Meer over onafhankelijk schimmelspecialist in Haarlem

SHY - Stichting Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere - Huurders van Ymere in Kassa: Stop schimmel nu!

Meld schimmel nu!

U kunt schimmel melden door Ymere te bellen (088 000 89 00) of door dit online te melden via MijnYmere.nl.

Vindt u dat lastig?

Uw huurdersorganisaties hebben een site gemaakt met hulp en informatie:
👉 www.huurderstegenschimmel.nl

Hier vindt u ook folders, banners, interviews en persberichten om zelf te gebruiken.

📢 Geen copyright!

Op sociale media delen we info en verhalen met de hashtag:

📌 #huurderstegenschimmel

📣 Spread the word!

Wilt u altijd op de hoogte worden gehouden van het laatste nieuws?
Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.